Wednesday, May 27, 2009

Aeolian Shawl- Einde.The end.

Dit is het einde van de saga van de Groene Sjaal. Als boord gebruikte ik het alternatieve kortere patroon (gratis te downloaden van Ravelry) omdat ik dit mooier van verhoudingen vindt. Hopelijk brengt de ontwerpster, Elizabeth Freeman, ons nog zo'n heerlijke sjaalprojecten:
This is the happy end of the Saga of the Green Shawl. The border pattern is that of the alternative narrow edging (a free Ravelry download) because I prefer its proportions. I am hoping for more lovely designs from Elizabeth Freeman:







Tuesday, May 26, 2009

Aeolian Shawl. Het opspannen-The blocking

Het opspannen van de sjaal was niet zo makkelijk: 100% zijde is nu eenmaal minder toegeeflijk dan wol. Maar het wonder van kantbreiwerk voltrok zich weer: de patronen kwamen volop tot uiting met golvingen en mooie verschillen in densiteit:
Blocking this shawl was not particularly easy: 100% silk is very inelastic in comparison to wool. But the wonder of lace knitting was realised: the patterns came out in all their splendor with curves and differences in density:


Hulp is nooit veraf:
Always helpful this delicate feline creature:


Het kan niet ontkend worden dat Estlandse kantpatronen buitengewoon breiwerk opleveren...
It cannot be denied that Estonian lace patterns lead to extraordinary knitting...

Monday, May 25, 2009

Aeolian Shawl. Rocailles kiezen-Choice of seed beads

Kraaltjes kiezen is delicaat; eigenlijk wou ik de helderheid van dauwdruppeltjes bekomen:
The choice of the beads was a difficult matter. I wanted them to bear a resemblance with dewdrops:


Uiteindelijk ging ik voor groene rocailles van Rayher met zilver aan de binnenkant. Volgende keer wil ik eens echt Japanse pareltjes gebruiken, die zijn nog een stuk regelmatiger en hebben een grotere opening. Ze zijn ook prijziger en het grootste probleem is dat ze moeilijk te vinden zijn en ook dat ik ze liever in werkelijkheid kies dan op het internet. Elfenatelier in Leuven heeft een uitgebreide keuze en ook Kiekeboe in Oudenaarde heeft een selectie. Andere tips zijn welkom...
Ultimately I decided upon clear green seed beeds from Rayher with a silver lining. Next time I want to use real Japanese seed beads, in the first place because of their regular shape and their bigger hole. They are more pricey though and the biggest problem is that they are difficult to find in a shop in my vicinity. I prefer to see them in reality before buying them...

Vóór het opspannen had het breiwerk een mooi reliëf:

The unblocked lace had a nice texture:


Het had wel iets weg van een beboste berghelling (met een beetje fantasie):
It resembled the side of a wooded mountain (my fantasy runs away with me sometimes):


En na een tijdje was het net een waterval van pareltjes (meer dan 2000...):
After some time it was like a waterfall of beads (more than 2000...):


Het deed mij ergens denken aan een houtsnede van Hiroshige:
It reminded me somewhere of a woodprint from Hiroshige:


Twee maanden deed ik erover:
I worked on this project for two months:


Hier zijn de nupps duidelijk te zien op de naald:
Here the nupps stand out clearly on the needle:


Op het laatst stonden er 1015 steken op:
The final stages of the knitting, at the end there were 1015 stitches on the needle:


Volgende keer een illustratie van het opspannen...
Next time some pictures of the blocking process...

Sunday, May 24, 2009

Aeolian shawl-Muga Silk


Deze speciale vlinder met een vleugelspanwijdte tot 15 cm, heet Antheraea assamensis en ligt aan de oorsprong van de mugazijde. Voornamelijk te vinden in Assam in het noordoosten van India en gekweekt in de buitenlucht voor de cocons gesponnen door deze rups:
This special butterfly with a wing span up to 15 cm, is called Antheraema assamensis and is the origin for muga silk. It is found mainly in Assam in the northeast of India and is semi-domesticated in the open air for the cocoons produced by these larvae:




Het garen dat ik gebruikt heb (zie vorige post) is gesponnen mugazijde, afkomstig van cocons na het uitvliegen van de vlinder; hierdoor wordt de lange zijdedraad onderbroken zodat hij niet meer kan afgerold worden. Als de cocons echter thermisch behandeld worden, sterft het insekt en kan de draad gehaspeld worden, hetgeen in principe aanleiding geeft tot een hogere kwaliteit. Mooie illustratie op de blog van Wormspit:
Gold of Assam
The yarn I used (see previous post) is spun muga silk, from cocoons which have been left by the insect. Thus the silk thread is broken and can't be reeled anymore. If on contrary the cocoons are heated the insect dies and the silk can be reeled. This results principally in a higher quality silk.
A nice illustration on the blog of Wormspit:
Gold of Assam

Enkele interessante links voor wie dieper wil ingaan op dit onderwerp:
Some interesting links for further reading:

Information on wild silk moths
Assam silks
Sericulture in Cooch Behar
Muga silk future
Textiles of Assam
Muga silk, the pride of Assam

Saturday, May 23, 2009

Aeolian shawl-Yarn choice

Toen ik het patroon van de Aeolian Shawl op Knitty voor het eerst zien kreeg, was het liefde op het eerste zicht: magnifieke steken, nupps en pareltjes en een hoogst decoratieve rand. Omdat ik veel bladmotieven terugvond in dit model zocht ik naar een geschikt groen garen. Na enig surfen vond ik dit wel erg mooi, handgesponnen en handgeverfde muga-zijde van Indigo Moon:
When seeing the pattern of the Aeolian Shawl on Knitty, it was love at first sight: magnificent stitches, nupps and beads and a highly decorative border. I recognized a lot of leaf motives in the pattern and decided upon the colour green. After some surfing I discovered the handspun and handpainted muga silk from Indigo Moon:


De kleurschakering is subtiel te noemen, de kantpatronen zullen er niet door gemaskeerd worden:
The colour variegation is very subtle, the lace pattern will remain clear:


Een klassieke opzet vanuit de nek:
A classical cast on, from the neck down:

Volgende keer zal ik iets posten over mugazijde...
Next time I will try to post something about muga silk...

Friday, May 22, 2009

Bezemsteelbreien-Broomstick Lace Scarf

Het uitstapje naar Oudenaarde van vorige post liet mij ook toe eens een kijkje te gaan nemen bij Kiekeboe, één van de plaatselijke hobbywinkels. Een mooie selectie aan breiwol van Drops en een uitgebreide! collectie pareltjes (ook Japanse rocailles) deden mij natuurlijk overstag gaan:
The trip to Oudenaarde from last post permitted me to visit Kiekeboe, one of the local hobby stores. A nice selection of knitting yarn from Drops and a huge collection of beads (also Japanese seed beeds) were really tempting:



Er was een mooi sjaaltje uitgestald in een techniek die ik nooit uitgeprobeerd had, namelijk bezemsteelbreien. Het gebruikte garen, Ambar van Katia, bestaat in een mooie zilverachtige versie:
There was a nice scarf on display that draw my attention. It was made in a technique I never tried, namely broomstick lace. The yarn for the pattern, Ambar from Katia, exists in a lovely shiny silver and the stiffness of it proved ideal for this project:


De techniek houdt het midden tussen breien en haken en maakt gebruik van een breinaald van 2 cm dik!
The technique is a combination of knitting and crochet and you need a knitting needle of 2cm diameter for the loops!



Omdat het sjaaltje uiteindelijk niet zo goed in vorm bleef, heb ik elke rij vasten horizontaal overhaakt met een kettingsteek, met een perfect resultaat:
Because the scarf would not keep its shape very well I crocheted a row of chain stitches over every two rows of the pattern, with a happy result:


Een heel mooie en decoratieve steek:
The stitch is very sculptural:



Met een bijzonder sjaaltje als resultaat:

And a special small scarf as an outcome:

Thursday, May 21, 2009

Smalle taille, dikke poep-Small waist, heavy bottom


Onlangs in Oudenaarde een bijzondere tentoonstelling bezocht: "Smalle taille, dikke poep" belicht alle aspecten van de mode tussen 1850 en 1920, op alle leeftijden en in alle omstandigheden. Toch opvallend hoeveel handwerktechnieken eraan te pas kwamen en hoe verfijnd alles uitgevoerd werd...
Recently I visited in Oudenaarde a lovely exhibition about fashion between 1850 and 1920. Every aspect of life and every age was represented. It struck me how many needlework techniques were used and how refined every piece was executed...








Er was een zaaltje gewijd aan oriëntalisme in de mode, waar magnifiek borduurwerk te ontdekken viel:
There was a section about orientalism in fashion, with beautifully embroidered items:



Kortom, echt een aanrader voor iedereen die geboeid is door mode en handwerk:
This exhibition is really a must for everybody who is interested in fashion and needle arts: