Friday, July 02, 2010

Juneberry triangle-Breisteken. Knitting stitches. Points de tricot.

Tijdens het aanbreien van de boord wou ik even zien hoe de sjaal zou uitvallen en heb ik hem even voorlopig opgespeld; de vorm had wel iets weg van een vlinder :
Being curious about the appearance of the shawl I did some preliminary blocking and the shape reminded me of a butterfly somewhere:
Curieuse sur l'aspect du châle je l'ai epinglé provisoirement; il avait un petit air de papillon:



Het contrasterende garen was niet echt geschikt voor een kantpatroon maar voor de aangebreide boord dan weer wel. De boord werd verbreed met een ander patroon uit het Hitomi Shida boek 250, een gelijkaardig motief met golvingen en nopjes. Door mijn draadspanning aan te passen (in rijen met bobbels, die meer garen vergen, ging ik vaster breien b.v.) zorgde ik ervoor dat de scheiding tussen de blauwe en de rode kleur in het midden bleef zodat beide motieven duidelijk zichtbaar bleven in hun uniforme tint:
The variegated yarn was not really suited for a lace pattern but for the knitted-on border it was perfect. I added another similar motif from the Hitomi Shida book, equally with undulations and bobbles. By adjusting the tension of my knitting (in rows with bobbles for example, which ask for more yarn, I knitted tighter) the change between blue and red was kept between the two patterns so that the lace motif stayed clearly visible:


Bosbessenbobbeltje:
Blueberry bobble:
Noppe de myrtille:




Had ik groen garen gebruikt dan zouden dit net doperwtjes lijken:
In green yarn this pattern would resemble peapods:
Si la laine était verte j'aurais eu l'impression de tricoter des petits pois:
Inderdaad!
Indeed!
En effet!


Wat ik merkwaardig vind aan deze breipatronen is de dynamiek die ze uitstralen:
The flow of these knitting patterns is remarkable:
Le dynamisme inhérent de ces motifs de tricot est frappant:


Grafisch zijn deze patronen echt sterk te noemen:
These patterns are very graphic:
Il y a quelque chose de très graphique dans ces points-là:

3 comments:

rachel said...

ouaaaaaaah quel envolee d'oiseaux!!! magnifique....

fleegle said...

Absolutely stunning, my dear. The color variegations are just wonderful. Beautiful job, as always.

marylene said...

De gelijkenis met Escher is inderdaad treffend ! Overigens prachtig werk, magnifique!